Hoppa till huvudinnehållet

Öppna frågor

Du känner kanske igen dig i följande scen. Du frågar:

 

– Var det bra i skolan?
– Ja, svarar barnet.
– Okej, säger du.

När man vill skapa öppna samtal är det viktigt att ställa öppna frågor, det vill säga frågor som inte går att besvara med ett ja, nej, okej eller annat kort svar. Sådana frågor öppnar upp för djupare reflektioner och längre berättelser. Lite längre ner hittar du vår interaktiva tärning som är ett kul sätt att öva mer på öppna frågor. Men först några exempel på hur det kanske brukar låta hemma – och vad du kan säga istället.

Istället för:

Var det bra i skolan idag?

– Berätta lite mer om vad som hände i skolan idag.

– Säg med tre känslor hur det var i skolan idag.

Om det behövs extra frågor för att komma vidare:
– Vem lekte du mest med?

– Blev du ledsen över något?

– Gjorde någon dig glad?

Istället för:

Var det god mat i skolan idag?

– Ah, jag vet inte riktigt vad jag ska göra till middag idag. Berätta vad ni fick i skolan idag?

Fortsättningsfrågor:
– Var det inte gott? Varför?

– Vad kul att du gillade det. Vad tror du att kocken hade för ingredienser i maten?

– Vilken är den godaste maten i skolan tycker du?

Istället för:

Sluta bråka – jag blir tokig!

– Du ser arg/ledsen ut. Vill du berätta varför?

Fortsättningsfrågor:
– Berätta vad som hände.

– Hur kände du dig då?

– Blev ni osams? Över något särskilt?

Klicka för att slå!

Här kan ni öva mer på öppna frågor tillsammans, på ett lekfullt sätt!

Tips!

Om ditt barn berättar att någon varit dum i skolan kan du, efter att ha lyssnat färdigt, fråga hur det fick det att känna sig. Behövs det lite mer hjälp kan du leda försiktigt genom att fråga ”blev du ledsen då?” eller ”kände du dig arg då?”.

 

Öva på dig själv

Att sätta ord på känslor kräver en del övning. Istället för att säga ”det var så sjukt jobbigt på jobbet idag” kan du testa att vara mer detaljerad, till exempel ”jag blev så besviken idag när…” eller ”jag blev väldigt irriterad när…”.

Läs mer